Чорна Лідія Георгіївна
Завідувачка відділу, кандидат психологічних наук, старший науковий співробітник.
Сайт: http://gorn.kiev.ua/group/
e-mail: ChornaLidiya@ispp.org.ua
Lidia.Chorna@gmail.com
Співробітники відділу:
Горностай Павло Петрович – доктор психологічних наук, професор – головний науковий співробітник
Яремчук Оксана Василівна – доктор психологічних наук, доцент – провідний науковий співробітник
Коробанова Ольга Леонідівна – кандидат психологічних наук – старший науковий співробітник
Вус Віктор Ілларіонович – кандидат психологічних наук, доцент – старший науковий співробітник
Головний редактор міжнародного наукового журналу “Mental Health: global challenges” (www.mhgcj.org)
Координатор Міжнародної конференції “Mental Health: global challenges of XXI century” (www.mhgc21.org)
Плетка Ольга Тарасівна – кандидат психологічних наук, старший науковий співробітник
Ревера Ірина Іванівна – молодший науковий співробітник
Про відділ:
Лабораторію психології малих груп та міжгрупових відносин було створено у 2006 році з метою дослідження проблем внутрішньогрупової та міжгрупової взаємодії в різноманітних соціальних ситуаціях.
Науковцями лабораторії досліджуються проблеми групової взаємодії в складних соціальних ситуаціях; міжгрупової взаємодії в умовах війни і миру; групової ідентичності; групового несвідомого; психології колективних травм; психології ролей та гендерної психології; ментального здоров’я; психології історичної пам’яті; різноманітних аспектів психотерапії, психологічної реабілітації та консультативної психології та багато інших.
До основних наукових здобутків лабораторії належать:
- Соціально-психологічна теорія групової ідентичності в малих групах освітніх та соціальних середовищ
- Основні положення теорії свідомого та несвідомого як чинників регуляції групової взаємодії
- Основні положення теорії проблемної групової взаємодії в складних соціальних ситуаціях
З 2021 року співробітники лабораторії здійснюють наукове дослідження за темою «Психологія міжгрупової взаємодії в історичному і територіальному вимірах». Оскільки війна є екстремальною формою міжгрупової взаємодії, а чинниками війни є історично та територіально обумовлені особливості міжгрупових відносин, то визначення часових і просторових соціально-психологічних механізмів конфліктної взаємодії соціальних груп, є актуальним і прогностично важливим. Дослідження передбачає визначення наукових засад врегулювання та долання суперечностей, напруженості, конфліктів між різними соціальними групами, обумовлених колективними травмами, станами війни і миру.
У різні роки в лабораторії працювали: доктори психологічних наук В. В. Горбунова, В. Р. Дорожкін, О. А. Лещинська, кандидати психологічних наук О. Л. Вознесенська, Н. В. Дишлова, Г. В. Циганенко.
- Психологія міжгрупової взаємодії в історичному та територіальному вимірах (2021-2023 р.р.)
- “Психологічні феномени групової взаємодії в складних соціальних ситуаціях” (2018-2020 р.р.)
- “Свідоме та несвідоме як чинники регуляції групової взаємодії суб’єктів освітнього процесу” (2014-2017 р.р.)
- “Особливості становлення групової ідентичності в освітніх та соціальних середовищах” (2009-2013 р.р.)
- “Особливості групової динаміки в умовах реформування загальноосвітньої школи” (2006-2008 р.р.)
Проблемна взаємодія в групах: феноменологія, чинники, профілактика
Проблемна взаємодія в групах: феноменологія, чинники, профілактика: монографія [Л. Г. Чорна, П. П. Горностай, О. В. Яремчук, В. І. Вус, О. Л. Коробанова, О. Т. Плетка] / за наук. ред. Л. Г. Чорної; Національна академія педагогічних наук України, Інститут соціальної та політичної психології. – Кропивницький: ІМЕКС-ЛТД, 2021. – 112 с.
Режим доступу:
http://gorn.kiev.ua/group/biblio.html
https://lib.iitta.gov.ua/729979/1/ПРОБЛЕМНА-ВЗАЄМОДІЯ-В-ГРУПАХ-.pdf
Історична психологія: націєтворчий потенціал
Яремчук О. В. Історична психологія: націєтворчий потенціал: монографія, 2 – ге вид, перероб., доповн. / О. В. Яремчук; Кам’янець-Подільський : ТОВ «Друкарня Рута», 2021. – 152 с.
Режим доступу:
Групові ресурси подолання наслідків негативних соціальних явищ
Групові ресурси подолання наслідків негативних соціальних явищ: практичний посібник [Л. Г. Чорна, П. П. Горностай, В. І. Вус, О. Л. Коробанова, О. Т. Плетка] / за наук. ред. Л. Г. Чорної; Національна академія педагогічних наук України, Інститут соціальної та політичної психології. – Кропивницький: Імекс-ЛТД, 2021. – 98 с.
Режим доступу:
http://gorn.kiev.ua/group/biblio.html
Оптимізація групової взаємодії в малих групах
Оптимізація групової взаємодії в малих групах: посібник / [П. П. Горностай, Л. Г. Чорна, О. Л. Коробанова, О. Т. Плетка, Г. В. Циганенко]; за ред. П. П. Горностая. – К., 2020. – 126 с.
Режим доступу:
https://cutt.ly/sN4pEm3
http://gorn.kiev.ua/group/biblio.html
https://lib.iitta.gov.ua/727647/1/Posibnyk_Group_2020.pdf
Консультативная психология: Теория и практика проблемного подхода
Горностай П. П. Консультативна психологія: Теорія і практика проблемного підходу. – Київ : Ніка-Центр, 2018. – 400 с. (російською)
Pavlo P. Gornostai. Counselling Psychology: The Theory and Practice of a Problem-Based Approach. – Kiev: Nika-Centre, 2018 (in Russian)
Режим доступу:
http://gorn.kiev.ua/publ101.htm
Свідоме і несвідоме в груповій взаємодії
Свідоме і несвідоме в груповій взаємодії: монографія / [П. П. Горностай, О. Л. Коробанова, О. Т. Плетка, Г. В. Циганенко, Л. Г. Чорна]; за наук. ред. П. П. Горностая; НАПН України, Ін-т соціальної та політ. псих. – Кропивницький: Імекс-ЛТД, 2018 – 244с.
Режим доступу:
http://lib.iitta.gov.ua/712566/
Методи групової роботи в системі освіти : Методичні рекомендації
Методи групової роботи в системі освіти : Методичні рекомендації / [П. П. Горностай, В. В. Горбунова, О. Л. Коробанова, О. Т. Плетка, Г. В. Циганенко, Л. Г. Чорна та ін.]; за ред. П. П. Горностая. – К. : Міленіум, 2017. – 64 с.
Режим доступу:
http://lib.iitta.gov.ua/708767/
Психолого-педагогічне забезпечення соціально-психологічного клімату в колективі : Навчально-методичний комплекс спецкурсу для слухачів інститутів післядипломної педагогічної освіти
Психолого-педагогічне забезпечення соціально-психологічного клімату в колективі : Навчально-методичний комплекс спецкурсу для слухачів інститутів післядипломної педагогічної освіти / [П. П. Горностай, В. В. Горбунова, О. Л. Коробанова, О. Т. Плетка, Г. В. Циганенко, Л. Г. Чорна та ін.]; за ред. П. П. Горностая. – К. : Міленіум, 2017. – 48 с.
Режим доступу:
http://lib.iitta.gov.ua/708771/
Как позаботится о себе: экономичность в работе специалистов социальной сферы
Плетка О., Чаплинська Ю. Как позаботится о себе: экономичность в работе специалистов социальной сферы: метод. пос. / О. Т. Плетка, Ю. С. Чаплинська. – К.: Університет “Україна”, 2016. – 252 с.
Рольова ідентичність старшокласників
Чорна Л. Г. Рольова ідентичність старшокласників: посібник / Л. Г. Чорна. – К., Міленіум, 2014. -128 с.
Режим доступу:
http://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/10738
Психологія групової ідентичності: закономірності становлення
Психологія групової ідентичності: закономірності становлення: [монографія] / [П. П. Горностай, О. А. Ліщинська, Л. Г. Чорна та ін.]; за наук. ред. П. П. Горностая. – К., Міленіум, 2014 – 252с.
Режим доступу:
http://lib.iitta.gov.ua/10487/
Процеси ідентифікації особистості в малій групі: досвід теоретичного та емпіричного дослідження
Процеси ідентифікації особистості в малій групі: досвід теоретичного та емпіричного дослідження: практичний посібник / за ред. П. П. Горностая. – Кіровоград; Імекс-ЛТД, 2013 .- 106 с.
Режим доступу:
http://lib.iitta.gov.ua/10497/
Динамічні процеси в малій групі: соціально-психологічний вимір освітнього середовища
Динамічні процеси в малій групі: соціально-психологічний вимір освітнього середовища: [монографія]/[П. П. Горностай, О. Л. Вознесенська, І. В. Грибенко та ін.]; за ред. П. П. Горностая. – Кіровоград: Імекс-ЛТД, 2013 – 190с.
Режим доступу:
http://lib.iitta.gov.ua/10495/
Оптимізація соціально-психологічного клімату групових суб’єктів освітньої діяльності
Оптимізація соціально-психологічного клімату групових суб’єктів освітньої діяльності: методичні рекомендації / [П. П. Горностай, О. Л. Вознесенська, Л. Г. Чорна та ін.]; за ред. П. П. Горностая. – К., 2011. – 80 с.
Режим доступу:
http://gorn.kiev.ua/group/biblio.html
Личность и роль: ролевой подход в социальной психологии личности
Горностай П. П. Особистість і роль: Рольовий підхід в соціальній психології особистості. – К.: Інтерпресс ЛТД, 2007. – 312 с. (російською)
Pavlo P. Gornostai. Personality and Role: Role Approach in Social Psychology of Personality. – Kiev: Interpress LTD, 2007 (in Russian)
Режим доступу:
http://gorn.kiev.ua/Personality.pdf
- Розроблення та реалізація програм психологічних досліджень групової динаміки, групової ідентичності, свідомих та несвідомих складових групової взаємодії, групових феноменів;
- Розроблення та впровадження програм оптимізації соціально-психологічного клімату малих та середніх груп (шкільних, наукових, виробничих колективів, організацій, навчальних груп різного штибу);
- Психологічний супровід розв’язання внутрішньо- та міжгрупових конфліктів, долання групової напруженості; фасилітація взаємодії в групі та сприяння ментальному здоров’ю членів групи;
- Розроблення та верифікація активних соціально-психологічних методів роботи з групою з використанням різних підходів (тренінги та практикуми, психосоціальна підтримка та соціально-психологічний супровід; психодрама, трансакційний аналіз, артпедагогіка та арттерапія, казкотерапія, травматерапія);
- Моделювання соціальних та історичних процесів і подій за допомогою спеціальних методів роботи з групою (психодрама, соціодрама, соціально-психологічна реконструкція);
- Психологічне консультування та психотерапія (індивідуальна, групова, в тому числі – сімейна);
- Навчання психологів основам психологічного консультування;
- Психологічні супервізії та інтервізії;
- Розроблення психодіагностичного інструментарію;
- Розроблення навчальних програм та викладання психологічних дисциплін;
- Розроблення методик психологічної та психотерапевтичної допомоги групам і окремим особам;
- Волонтерська діяльність із супроводу вразливих груп населення, соціально-психологічної адаптації різних соціальних груп населення в складних соціальних ситуаціях (ВПО; комбатанти та члени їх родин; особи з особливими потребами; діти, позбавленні батьківського піклування; люди похилого віку);
- Рецензування та наукова експертиза досліджень, методик, публікацій, міжнародних та національних програм співпраці, стажування тощо;
- Розбудова міжнародної співпраці (академічні, дослідницькі, фахові спільноти та інституції (ВООЗ, Міжнародний медичний корпус, Глобальний Договір ООН тощо)) та організація міжнародних заходів;
- Проектний менеджмент;
- Організація видання та промоція у міжнародні наукометричні бази наукових фахових видань.
- Науково-дослідна робота – до сфери наукових інтересів співробітників лабораторії входить соціальна психологія малих груп; психологія групової взаємодії; рольова ідентичність особи; психологія творчості, здібностей та обдарованості; історична психологія; психологія колективних травм; консультативна психологія; гендерно-рольова психологія; проблеми збереження психічного здоров’я
- Викладацька діяльність
- Практична психологічна та психотерапевтична робота з психологічного консультування, надання психологічної допомоги, проведення психодраматичних, соціодраматичних сесій, арт-терапія, володіння КПТ та ТА; індивідуальна та групова супервізія
- Підвищення професійного рівня на різних навчальних курсах
- Редакторсько-видавнича діяльність
- Рецензування рукописів, підготовлених до публікації
- Членство в фахових організаціях (Асоціація політичних психологів України, Арт-терапевтична асоціація, Національна психологічна асоціація України, Українська асоціація транзактного аналізу, Українська спілка психотерапевтів та ін.
- розроблення програм і проведення психологічних досліджень, навчальних курсів, методик, проектів, спецкурсів за запитом; здійснення опитувань, анкетувань та використання отриманих даних з метою розроблення заходів, спрямованих на подолання виявлених проблем;
- розроблення та проведення соціально-психологічних тренінгів, інших активних соціально-психологічних методик роботи з групою;
- оптимізація соціально-психологічного клімату колективів, організацій, інших видів груп; медіація та психологічний супровід долання групових криз; фасилітація групової взаємодії;
- психологічний супровід процесів формування і розвитку груп, команд, шкільних колективів і студентських груп;
- проведення фокус-груп;
- проведення психодраматичних та соціодраматичних сесій у малих та середніх групах;
- психологічний супровід передвиборчих політичних кампаній;
- проведення соціально-рольових ігор різної тематики та спрямованості;
- арт-терапевтична робота (індивідуально та в групах) з застосуванням методик ізотерапії, казкотерапії, драматерапії тощо;
- психологічне консультування та психотерапія (індивідуальна, групова, в тому числі – сімейна);
- психологічна реабілітація та підтримка учасників бойових дій;
- навчання психологів основам психологічного консультування;
- організація та проведення психологічних супервізій та інтервізій;
- здійснення проектного менеджменту;
- організація видання та промоція у міжнародні наукометричні бази наукових фахових видань;
- кількісні та якісні психологічні дослідження;
- рецензування та редагування усіх видів наукової продукції.
- Розвиток творчого спілкування для педагогів,
- Подолання групових суперечностей методом соціодрами,
- Особистісне зростання старшокласників – «Роль, я тебе знаю»,
- Формування готовності освітян до роботи з обдарованими дітьми: соціально-психологічні аспекти,
- Комунікативної компетентності,
- «Психосоматика та ментальне здоров’я»,
- «Рольова взаємодія членів малої групи»,
- «Кроки соціального зростання»,
- «Взаєморозуміння в колективі»,
- Психологічна комунікативна невербальна гра «Позиції учасників спілкування»,
- «Взаємодія і спілкування»,
- «Мої почуття до себе та до інших»,
- «Я і стереотипи»,
- «Я чоловік! Я жінка!»,
- «У пошуках жіночності».
- Семінар-тренінг «Особливості роботи з втратами, пораненнями, родинними проблемами» для волонтерів – спрямований на оволодіння методиками психосоціальної підтримки родин ветеранів АТО/ООС.
- Семінар «Родинні цінності» – розкриває особливості роботи психолога з вразливими верствами населення (ветерани АТО/ООС та ВПО та їхні родини).
- Семінар-тренінг «Я в межах себе та іншого» – розкриває особливості психологічної роботи з особистісними межами.
- «Теорія та практика психологічного консультування» (460 годин). Програма призначена для підвищення кваліфікації психологів-консультантів, практичних психологів та методистів-психологів системи освіти, психологів центрів соціальних служб для молоді. У програмі враховано сучасні вимоги до професійної діяльності психолога-консультанта. Програма націлена на оволодіння основними теоретичними та методичними знаннями, практичними уміннями та навичками, рефлексію особистого консультативного досвіду роботи з дорослими, дітьми та підлітками, сім’ями тощо.
- Курс підвищення кваліфікації Арт-терапія: теорія та практика консультування.
- Волонтерська школа (навчальна тренінгова програма з 8 модулів) – спрямована на оволодіння методиками роботи з вразливими верствами населення (ветерани АТО/ООС і ВПО та їхні родини).
- «Практика надання психологічної та соціально-педагогічної допомоги у ситуаціях екстремального типу в закладах освіти» – програма курсу підвищення кваліфікації для шкільних психологів.
- «Інтенсивна робота з травмою» – програма навчання психологів методам роботи з особами, що постраждали внаслідок травмівних подій.
- Освітній курс «Організація системи охорони психічного здоров’я у перехідних суспільствах».
- Теоретико-методологічні проблеми психології груп – навчальний курс та програма