ПОСТ-РЕЛІЗ
Всеукраїнського науково-практичного семінару «Творча багатомірність цілющого простору арттерапії»
7 – 8 жовтня 2021 року (онлайн формат)
Всеукраїнський науково-практичний семінар «Творча багатомірність цілющого простору арттерапії» відбувся 7-8 жовтня 2021 року на платформі ZOOM. Організаторами даного заходу виступили фахівці Інституту соціальної та політичної психології НАПН України, спеціалісти – арттерапевти Відокремленого підрозділу ВГО «Арт-терапевтична асоціація» у Запорізькій області, викладачі та адміністрація Науково-навчального інституту соціально-педагогічної та мистецької освіти Мелітопольського державного педагогічного університету імені Богдана Хмельницького, педагогічний склад Мелітопольського інституту екології та соціальних технологій університету «Україна» та члени Правління ВГО «Арт-терапевтична асоціація».
Метою проведення науково-практичного семінару є обговорення ресурсів та можливостей зцілення простору арттерапії в умовах сучасних викликів: пандемії, бойові дії тощо, обговорення можливостей застосування методів та прийомів арттерапії у роботі практичного психолога, корекційного педагога, соціального педагога, соціального працівника. Цьогорічний семінар мав додаткову мету: аналіз ризиків та досвіду проведення арттерапії в онлайн-форматі.
Понад 90 фахівців і студентів стали учасниками семінару та долучилися до його онлайн-формату. В роботі семінару брали участь мешканці Мелітополя, Києва, Одеси, Дніпра, Миколаєва, Запоріжжя, Харкова, Хмельницького, Івано-Франківська, а також і невеличких міст: Токмака, Покрова, Генічеська, Новгород-Волинського, Счастливцево й Вольнянська.
До учасників науково-практичного семінару з Вітальним словом звернулися представники організаторів заходу, а саме: Чуніхіна Світлана Леонідівна, к. психол. н., с. н. с., заст. директора Інституту соціальної та політичної психології НАПН України; Федорова Олена Василівна, к. пед. н., професор, директор Навчально-наукового інституту соціальної педагогіки та мистецької освіти Мелітопольського державного педагогічного університету імені Богдана Хмельницького; Вознесенська Олена Леонідівна, к. психол. н., с. н. с., Інституту соціальної та політичної психології НАПН України, президент ВГО «Арт-терапевтична асоціація», членкиня Ради правління ГС «Національна психологічна асоціація»; Плетка Ольга Тарасівна, к. психол. н., с. н. с. Інституту соціальної та політичної психології НАПН України, керівник відокремленого підрозділу ВГО «Арт-терапевтична асоціація» в Запорізькій області, членкиня Ради правління ГС «Національна психологічна асоціація». Щирі вітання з початком семінару лунали разом з побажанням творчої наснаги та відкриттів під час його роботи.
Було представлено 20 доповідей ведучих фахівців арттерапевтів (науковців та практиків) України, які були поєднані за темами. Так, доповідь «Особливості використання методів арттерапії в роботі з дітьми дошкільного віку» Федорової Олени Василівни (к. пед. н., професор, директор Навчально-наукового інституту соціальної педагогіки та мистецької освіти Мелітопольського державного педагогічного університету імені Богдана Хмельницького) розкривала специфіку використання арттерапії під час творчих занять дошкільнят, також було розглянуто низку критеріїв щодо компетентності фахівців, які працюють з дітьми дошкільного віку. Наступна доповідь Луценко Олени Володимирівни (методист; практичний психолог, ККПНЗ «Київський міський будинок учителя»; спеціалізована школа № 114, членкиня правління ВГО «Арт-терапевтична асоціація») «Арттерапевтичні вправи у формуванні образу Я молодших школярів» висвітлювала багаторічний досвід роботи доповідачки з даною тематикою.
Наступні доповіді було присвячено специфіці застосування у роботі окремих методів арттеарапевтичної практики. Так, цікавої на думку учасників була доповідь Подкоритової Лариси Олександрівни (канд. психол. н., доцент, Хмельницький національний університет, керівник відокремленого підрозділу ВГО «Арт-терапевтична асоціація» в Хмельницькій області) на тему: Використання активної бібліотерапії у психологічній і педагогічній практиці. Було розкрито можливості творчого переосмислення текстів та їх цілющу складову. Питання від учасників виокремили найцікавіші моменти доповіді. Наступна доповідь Кравченко Галини Валеріївни (канд. філол. н., доцент, Національний університет охорони здоров’я України ім. П.Л. Шупика, членкиня ВГО «Арттерапевтична асоціація») за темою «Трансформація індивідуального досвіду через рефреймінг контексту в підходах арттерапії та КПТ» розкривала особливості поєднання у роботі спонтанність арттерапевтичного простору зі структурою когнітивно – поведінкових терапевтичних методів. Використанню У-Син живопису для балансу емоційних станів було присвячено доповідь одеського спеціаліста Позігун Вікторії Вікторівни (практикуючий психолог, кінезіолог, арттерапевт, інструктор міжнародних освітніх програм). Презентація чудових робіт дозволила учасникам отримати естетичне задоволення, а невеличка медитація під музичний супровід занурила у казковий світ китайського живопису.
Особливостям арттерапевтичної практики у соціальній сфері було присвячено доповіді Кубрак Анжели Андріївни (молодший інспектор Відділу режиму і охорони (ВРіО) Мелітопольської Установи виконання покарань № 144) «Арттехніки у роботі із засудженими жінками» та Єрьоміної Лілії Євгенівни (канд. пед. н., доцент, викладач Мелітопольський державний педагогічний університет імені Богдана Хмельницького) «Використання арттехнік в соціальній роботі». Вони поділилися досвідом застосування арттехнік у практичній роботі з вразливими верствами населення.
Наступні доповіді поєдналися за форматом реабілітаційної роботи методами арттерапевтичної практики. Так, доповідь Плетки Ольга Тарасівни (к. психол. н., с. н. с. Інституту соціальної та політичної психології НАПН України, керівник відокремленого підрозділу ВГО «Арт-терапевтична асоціація» в Запорізькій області, членкиня Ради правління ГС «Національна психологічна асоціація») «Територіальна ідентичність в просторі групової арттерапевтичної реабілітаційної практики» була зосереджена на можливостях відновлення осіб зі статусом вимушених переселенців з опорою на їх територіальну ідентичність. Продовженням цієї теми стала доповідь Фількіної Тетяни Михайлівни (практичний психолог, арттерапевт, керівник служби психологічної підтримки та допомоги, членкиня
ВГО «Арттерапевтична асоціація», ГО «Українська Спілка прикордонників») «Подолання обмежень: пішохідна екскурсія як відповідь на виклики сучасності», яка дозволила учасникам семінару зануритися у спогади прогулянок містом і відчути цілющість таких методів роботи.
Драма- та театро-терапії були присвячені доповіді Савінова Володимира Вікторовича (м. н. с. Інституту соціальної та політичної психології НАПН України, засновник та керівник Київського плейбек-театру «Déjà vu plus», психолог ПНЗ «Будинок дитячої творчості» Подільського району, співзасновник та член правління ВГО «Асоціація гештальт-тренерів України», керівник відділення плейбек-театру ВГО «Арт-терапевтична асоціація») «Невимушена перформативність у соціально-психологічному просторі плейбек-театру як стимул до особистісного вибору» та Дергач Маргарити Альфрітівни (доцент, д. пед. н., професор, Хортицька національна академія) «Корекція самооцінки дитини в ході театральної діяльності (з досвіду роботи)».
Особливості використання у роботі медіа-арттерапії висвітлювали доповіді Вознесенської Олени Леонідівни (к. психол. н., с. н. с. Інституту соціальної та політичної психології НАПН України, президент ВГО «Арт-терапевтична асоціація», членкиня Ради правління ГС «Національна психологічна асоціація») «Візуально-наративні засоби медіатворчості:
блогерство як вид медіа-арттерапії» та Клюшанової Олександри Ігорівни (арттерапевт, екзистенційно-аналітичний психотерапевт, перинатальний психолог, виконавчий директор ВГО «Арт-терапевтична асоціація») «Медіа-арттерапія з дошкільниками: теорія та досвід застосування». Створений дошкільнятами мультик визвав жвавий емоційний резонанс в учасників семінару.
Специфіці роботи з особами, що мають особливі освітні потреби, були присвячені доповіді Приладишевої Лідії Миколаївни (доцент, канд. пед. н., Мелітопольський державний педагогічний університет імені Богдана Хмельницького) «Структура проведення арттерапевтичних занять з дітьми з особливими освітніми потребами» та Фалько Наталі Миколаівни (доцент, канд. психол. н., завідувачка кафедри психології, Мелітопольський державний педагогічний університет імені Богдана Хмельницького) «Психологічні особливості застосування методів арттерапії в роботі
зі студентами з особливими освітніми потребами».
Музикотерапія як метод арттерапевтичного впливу була представлена наступними доповідями: «Використання музикотерапії в роботі з дітьми з особливими потребами» (доповідач: Федоров Микола Пантелійович, доцент, канд. пед. н., Мелітопольський державний педагогічний університет імені Богдана Хмельницького), «Ритмоаналіз музичного побуту
в контексті естетичних та арт-терапевтичних практик музикування» (доповідач: Литвин-Кіндратюк Світлана Данилівна, канд. психол. н., доцент, Прикарпатський національний унверситет імені Василя Стефаника) та «Сучасні тенденції впровадження технік музичної терапії в освітній процес» (доповідач: Строгаль Тетяна Юріївна, доцент, Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова).
На завершення увазі учасників були представлені доповіді щодо професіоналізму фахівців – арттерапевтів. Так, Мерзлякова Олена Леонідівна (к. психол. н., доцент Інституту післядипломної освіти Київського університету імені Бориса Грінченка) виступила з доповіддю «Застосування арттерапевтичного підходу для психологічного розвантаження педагогів в системі післядипломної освіти», а Бєлова Оксана Вікторівна (директор Інституту коучингу і психотерапії БіоСофт, аспірантка НПУ імені М. П. Драгоманова) розказала про «Розвиток ембодімент компетенцій фахівців у навчальному процесі за допомогою практик невербального коучингу».
Практична складова семінару була відображена у низці майстер-класів з арттерапії. Дослідження можливостей роботи в онлайн-форматі та аналіз ризиків застосування арттерапії в віртуальному просторі спонукало ведучих майстер-класів на експерименти та спонтанні творчі наробки. Науково-практичний семінар «побалував» учасників різноманіттям творчого потенціалу методів арттерапії та професіоналізмом ведучих. Було представлено 13 майстер-класів на яких учасники мали змогу попрактикуватися, зануритися у внутрішній світ та отримати задоволення від інсайтів, що супроводжували творчий процес.
Першу лінійку майстер-класів проводили: Луценко Олена Володимирівна (методист; практичний психолог, ККПНЗ «Київський міський будинок учителя», Спеціалізована школа № 114, членкиня правління ВГО «Арт-терапевтична асоціація») – Мій портрет у променях сонця. Модифікація проективної методики; Якименко Марина Олексіївна (бібліотекар відділу мистецтв, Харківська обласна бібліотека для юнацтва) – Ресурсна мандрівка «Подарунок Дракона» та Сергеєва Людмила Вікторівна (арттерапевт, нутріциолог, магістр психології, практикуючий психолог) –Відновлення після кризи: арттерапевтичні методи реабілітації.
Наступна лінійка була представлена майстер-класами Мови Людмили Вікторівни (доктор пед. н., к. психол. н., доцент, Київський національний університет культури і мистецтва, Національний університет фізичного виховання спорту України, членкиня правління ВГО «Арт-терапевтична асоціація») – Танцевально-рухова терапія в контексті сьогодення; Мерзлякової Олени Леонідівиа (к. психол. н., доцент Інституту післядипломної освіти Київського університету імені Бориса Грінченка) – Арттерапевтична вправа «Трансформація Вулкану» та її практичне застосування для зниження стресової напруги тіла та Плетки Ольги Тарасівни (к. психол. н., с. н. с. Інституту соціальної та політичної психології НАПН України, керівник відокремленого підрозділу ВГО «Арт-терапевтична асоціація» в Запорізькій області, членкиня Ради правління ГС «Національна психологічна асоціація») – Казкотерапія як засіб «примирення» відчуття території та свого місця в житті.
Насичений перший день семінару завершувала третя лінійка майстер-класів. А саме: Цілющі нейрографічні вправи для дітей від 3 до 103 років: мультимодальний підхід до терапевтичного процесу (ведуча: Ортинська Владислава Георгіівна, викладач, арттерапевт, магістр психології, сертифікований супервізор з нейрографіки, Одеський фаховий художній коледж ім. М. Б. Грекова); «Як не наламати дров». Робота з агресією методами арттерапії (ведуча: Титаренко Олена Іллівна, арттерапевт, гештальт-терапевт, кризовий терапевт, тренер навчальних програм 1 і 2 ступені та супервізор Запорізької філії Київського Гештальт Університету, членкиня ВГО «Арт-терапевтична асоціація») та Арттерапія як засіб зцілення після COVID 19 (ведуча: Касумова Ольга Сергіївна, практичний психолог, арттерапевт, загальноосвітня школа № 52, керівник відокремленого підрозділу
ВГО «Арт-терапевтична асоціація» в Харківській області).
Рефлексія дня дозволила учасникам семінару висловити свої враження, поділитися власним досвідом арттерапевтичної роботи в онлайн-форматі.
Другий день семінару подарував учасникам дві лінійки майстер-класів та закриття дійства. На розсуд учасників були представлені наступні майстер-класи: Арттерапевтична методика: Сім’я у вигляді дерев (ведуча: Сергієнко Ірина Маратівна, канд. психол. н., доцент, Черкаський національний університет ім. Богдана Хмельницького, психодраматерапевт PifE (Німеччина), керівник відокремленого підрозділу ВГО «Арт-терапевтична асоціація» в Черкаській області); Текст-малюнок-текст (ведуча: Подкоритова Лариса Олександрівна, канд. психол. н., доцент, Хмельницький національний університет, керівник відокремленого підрозділу
ВГО «Арт-терапевтична асоціація» в Хмельницькій області); Ембодімент компетентність у роботі арттерапевта (ведуча: Бєлова Оксана Вікторівна, директор Інституту коучингу і психотерапії БіоСофт, аспірантка НПУ імені М. П. Драгоманова); Сексуальність як тайна, близькість як відкритість. Робота з темами стосунків у парі методами кінотерапії. (ведуча: Кліндух Ольга Михайлівна, арттерапевт, EMDR терапевт, нейрокоуч).
Завершився семінар обговоренням актуальних проблем використання арттерапевтичних методів при роботі в онлайн-форматі. Учасники висловили думку, що семінар показав можливості застосування арттерапії в такому форматі, а також висвітлив низку обмежень такого використання. Неглибоке занурення у внутрішній світ, неможливість отримання фізичної підтримки інших учасників, обмеження методів роботи (наприклад, неможливо в онлайні намалювати спільний малюнок групи) – основні маркери звуження можливостей віртуальної арттерапії. Презентація видань ВГО «Арт-терапевтична асоціація» викликала жвавий інтерес до наробок арттерапевтів та висвітлила потребу на місцях у професійній літературі. За результатами семінару планується видання чергового випуску збірника наукових статей ВГО «Арт-терапевтична асоціація» «Простір арттерапії» (Вип.2 (30). 2021).
Ілюстративні матеріали заходу: