ЦИКЛ ЗАГАЛЬНОЇ ПІДГОТОВКИ
«МЕТОДОЛОГІЯ НАУКОВИХ ДОСЛІДЖЕНЬ ТА СУЧАСНОГО ГУМАНІТАРНОГО ПІЗНАННЯ»
- Специфіка соціогуманітарного знання: специфічна роль суб’єктів в гуманітарному пізнанні.
- Соціокультурна обумовленість дисциплінарної структури наукового знання: психологія, соціологія, політологія, культурологія як відображення в пізнанні відносної самостійності окремих сфер суспільства.
- Науковий статус соціально-гуманітарного знання з точки зору емпірико-аналітичних критеріїв.
- Плюралізм і відсутність монополії на істину.
- Пояснення і розуміння як наслідок комунікативності науки.
- Текст як особлива реальність і «одиниця» методологічного і семантичного аналізу гуманітарного знання.
- Мова, «мовні ігри», мовна картина світу.
- Інтерпретація як базова операція соціально-гуманітарного пізнання.
- Проблема «історичної дистанції» в інтерпретації і розумінні.
- Соціально-культурний фон наукової методології.
- Інформаційне суспільство як якісно нова стадія розвитку цивілізації.
- Сучасна інформаційна соціально-технологічна революція та її очікувані наслідки.
- Формування теоретичних і концептуальних основ постіндустріалізму.
- Теорія постіндустріального суспільства Д. Белла
- Футурологія як прогнозування майбутнього. Футурологічна концепція Е. Тоффлера
- Стиль наукового мислення як конкретно-історичний спосіб існування ідеалів і норм наукового дослідження.
- Поняття наукової парадигми. Дисциплінарна матриця, її компоненти.
- Культурний проект модерну і його прояви на різних соціально-економічних етапах.
- Образ ризоми для фіксації принципово нелінійного способу організації культури.
- Децентрації, плюралізм, фрагментарність, невизначеність, незавершеність та їхні гуманітарні наслідки.
«Методика викладання психології у відкритому інформаційному просторі»
- Відкритий інформаційний простір як детермінанта методичних інновацій у викладанні психології.
- Вікова періодизація медіаризиків та її врахування у викладанні психології.
- Рефлексивні основи медіапсихології у викладанні в умовах інформаційного перевантаження.
- Складання сучасної програми викладання психології у відкритому інформаційному просторі.
- Дистанційні форми викладання психології у відкритому інформаційному просторі (дистанційні платформи Prometheus, Ederaта ін.).
- Дистанційні форми викладання психології у відкритому інформаційному просторі (дистанційні курси, освітні серіали, вебінари тощо).
- Дистанційні форми викладання психології у відкритому інформаційному просторі (технологія Google-клас).
- Новітні освітні моделі у викладанні психології (перевернуте навчання, змішане навчання).
- Конструювання програми викладання курсу (модулю) на основі результатів свого дисертаційного дослідження.
- Проблема і інструменти оцінювання результативності викладання психології у відкритому інформаційному просторі .
«Грантова система підтримки наукових досліджень»
- Система державного фінансування і роль міжнародної грантової підтримки в розвитку вітчизняної науки.
- Типи грантів для підтримки діяльності науковців.
- Джерела інформації про грантову підтримку, особливості моніторингу.
- Державний фонд наукових досліджень і порядок грантового фінансування науки.
- Основний алгоритм підготовки грантової заявки.
- Типовий комплект документації на грантову підтримку.
- Критерії конкурсного оцінювання грантової заявки.
- Особливості виконання і звітування в умовах грантової підтримки.
- Психологічні особливості комунікації з грантодавцем (його представником).
- Індивідуальна програма розвитку в сфері грантової підтримки наукових досліджень.
ЦИКЛ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ
«СУЧАСНІ ПРОБЛЕМИ ПСИХОЛОГІЇ ОСОБИСТОСТІ»
- Структури особистості у сучасній психології: порівняльний аналіз.
- Просторово-часові координати житєвого світу особистості
- Психологічне розуміння життєвого досвіду особистості.
- Психологічний простір у життєвому світі особистості.
- Роль значущих інших у соціалізації та індивідуалізації.
- Психологічний час у життєвому світі особистості.
- Можливості прогнозування і планування майбутнього.
- Життєві домагання як механізм самоздійснення особистості.
- Самоконструювання шляхом постановки життєвих завдань.
- Психологічний вік як міра самореалізованості особистості.
- Рефлексивна активність особистості.
- Повсякденність як особистісне середовище.
- Ставлення до повсякденності: полезалежність та поленезалежність особистості як детермінант цього сталвення.
- Порівняльний аналіз потреби у буденності і потреби у карнавальності.
- Особливості буденного дискурсу і сюжети повсякденності.
- Способи інтерпретації повсякденного досвіду.
- Специфіка модерністського та постмодерністського розуміння індивідуальності.
- Дисгармонійні життєві світи та життєва некомпетентність.
- Розуміння особистісної норми у модернізмі і постмодернізмі.
- Підходи сучасної психології до особистісної самоактуалізації.
«ТЕОРЕТИКО-МЕТОДОЛОГІЧНІ ПРОБЛЕМИ ГРУП»
- Групові психологічні феномени, групова свідомість та групове несвідоме, колективні травми та їх передача між поколіннями.
- Групова динаміка, групова статика та види рівноваги в групах.
- Психологія рольової взаємодії. Рольова структура груп.
- Рольова ідентичність як чинник суб’єктності особи. Рольова комунікація та рольове моделювання.
- Проблеми групового статусу: особливості та протиріччя.
- Сучасні підходи і концепції до проблеми міжгрупової взаємодії.
- Взаємодія між групами різного рівня: від мікрогрупи до глобальних груп.
- Внутрішньогрупові та міжгрупові конфлікти в групах різного рівня.
- Основи соціально-психологічного тренінгу та групової психотерапії.
- Соціодрама як метод роботи з проблемами великих груп.
«ПСИХОЛОГІЯ ПОЛІТИЧНОЇ СОЦІАЛІЗАЦІЇ ОСОБИСТОСТІ»
- Політична соціалізація у різних парадигмах.
- Соціально-психологічні чинники політичної ідентифікації.
- Мотивація політичної поведінки.
- Політична соціалізація і політична культура.
- Політична компетентність як результат політичної соціалізації.
- Суб’єкти та агенти політичної соціалізації.
- Етапи й форми політичної соціалізації. Умови політичної соціалізації , орієнтованої на розвиток.
- Політичні практики як механізм політичної соціалізації.
- Політична картина світу: структура, механізми та чинники формування.
- Політична та громадянська ідентифікація: проблеми дослідження.
«МЕТОДОЛОГІЯ ЕМПІРИЧНИХ ДОСЛІДЖЕНЬ У ПСИХОЛОГІЇ»
- Труднощі формалізації і квантифікації психологічних даних.
- Логіка застосування якісних і кількісних методів у психологічних дослідженнях.
- Проблеми розрізнення наукових і містичних тлумачень психічних явищ.
- Подолання усталеного знання в психологічному дослідженні.
- Емпірична ефективність суб’єктивного шкалювання та психосемантичних методів
- Емпірична ефективність рефлексивних і самооцінних методів, соціального порівняння.
- Проблеми організації та проведення опитувань на великих вибірках.
- Провідні тенденції сучасних кроскультурних досліджень.
- Особливості гендерних і феміністських досліджень в емпіричній психології.
- Етичні проблеми психологічного дослідження: дотримання конфіденційності, згода випробуваних на участь у дослідженні, зокрема формувальному, застосування маніпулятивних технік
«СУЧАСНІ ПРОГРАМНІ ЗАСОБИ В ПСИХОЛОГІЧНИХ ДОСЛІДЖЕННЯХ»
- Основні критерії обґрунтованості висновків дослідження.
- Статистична достовірність емпіричних результатів.
- Особливості інтерпретації отриманих статистичних результатів залежно від площини психологічного дослідження
- Методи аналізу номінативних даних.
- Особливості застосування вимірювальних шкал у соціальній та політичній психології.
- «Нормальний розподіл» та його функція в обробленні отриманих результатів у психології.
- Кореляційні дослідження. Спосіб обчислення в SPSS.
- Аналіз впливів «третьої змінної» в кореляційному аналіз. «Парціальні кореляції».
- Аналіз відмінностей: непараметричні критерії. Спосіб обчислення в SPSS.
- Аналіз відмінностей: параметричні критерії. Спосіб обчислення в SPSS.
- Однофакторний ANOVA. Спосіб обчислення в SPSS.
- Однофакторний ANOVA. Особливості застосування апостеріорних тестів.
- Багатофакторний Спосіб обчислення в SPSS.
- Дискримінантний аналіз. Спосіб обчислення в SPSS.
- Експлораторний факторний аналіз. Спосіб обчислення в SPSS.
- Конфірматорний факторний аналіз. Спосіб обчислення в SPSS.
- Лінійний множинний регресійний аналіз. Спосіб обчислення в SPSS.
- Модуль «Графіка» в SPSS: основні алгоритми презентації даних
- Модуль «Дані» в SPSS: основні функції.
- Завдання «фільтрів»: основні алгоритми в SPSS.
ДИСЦИПЛІНИ ВІЛЬНОГО ВИБОРУ АСПІРАНТІВ
«ПРОБЛЕМИ РОЗРОБКИ ПСИХОДІАГНОСТИЧНОГО ІНСТРУМЕНТАРІЮ»
- Основні процедури забезпечення репрезентативності вибірки змісту.
- Розрізнювальна здатність пунктів та способи її визначення.
- Основні підходи до розуміння надійності.
- Змістова валідність: процедури забезпечення та контроль загроз.
- Конструктна валідність: процедури забезпечення та контроль загроз.
- Критеріальна валідність: процедури забезпечення та контроль загроз.
- Структура опитувальника та процедури її перевірки.
- Розробка норм на основі статистичних даних.
- «Психометричний парадокс» та способи корегування його наслідків.
- Алгоритм адаптації іншомовних опитувальників.
«ОСНОВИ САМОПІЗНАННЯ ТА САМОРОЗВИТКУ ОСОБИСТОСТІ»
- Самопізнання та його значення у житті людини.
- Самопізнання як структурний компонент самосвідомості.
- Самопізнання як процес: мета, мотиви, засоби, результати.
- Ідентифікація як механізм самопізнання себе з іншими людьми.
- Рефлексія як механізм самопізнання. Основні види рефлексії.
- Характеристика основних бар’єрів самопізнання.
- Загальна характеристика саморозвитку, його сутність.
- Саморозвиток як процес.Форми саморозвитку.
- Самоприйняття і самопрогнозування як механізми саморозвитку.
- Психологічні особливості професійного самопізнання та саморозвитку психолога.
«ДОСЛІДЖЕННЯ ЗА МЕТОДОМ ОБҐРУНТОВАНОЇ ТЕОРІЇ»
- Теоретичні основи Grounded Theory
- Кодування як аналітична процедура. Основні види аналітичного кодування
- Теоретична чутливість дослідника і способи її підвищення
- Початок побудови теорії: відкрите кодування (поняття коду, сфокусоване і порядкове кодування як різновиду відкритого кодування).
- Осьове кодування як процедура якісного насичення категорій і встановлення їх кількісної представленості.
- Вибіркове кодування – висування і верифікація гіпотез про каузальних зв’язках.
- Послідовність дій і логіка проведення дослідження в Grounded Theory.
- Принцип «подвійний рефлексивності» в Grounded Theory.
- Планування вибірки в Grounded Theory. Особливості логіки і техніки в порівнянні з кількісним дослідженням.
- Цілеорієнтована вибірка як відбір інформаційно багатих випадків для глибинного вивчення.
«ПСИХОПАТОЛОГІЯ ПОЛІТИЧНОГО ЖИТТЯ»
- Психологічна природа політичних страхів і фобій.
- Патології ціннісно-мотиваційної сфери учасників політичних процесів.
- Порушення індивідуальної та колективної політичної ідентичності.
- Психологічна природа тоталітаризму і лібералізму.
- Психологічна природа авторитарних ідеологій.
- Причини невротичного прагнення влади.
- Особливості дії механізмів компенсації і гіперкомпенсації в політичній сфері.
- Політичний садизм і мазохізм.
- Соціальне аутсайдерство в політичному житті.
- Психологічна природа політичного радикалізму, насильства і тероризму.
«Ресурси дискурс-аналізу у політико-психологічному дослідженні»
- Релятивізм, соціальний конструктивізм і нова механіка соціального.
- Базові ідеї методології дискурс-аналізу: лінгвістичний поворот, конвенційність смислу тексту, відкрита інтерпретація, інтертекстуальність.
- Ж. Лакан: дискурсивне виробництво суб’єкта.
- Л. Альтюсер: несвідоме, ідеологія, інтерпеляція, державні ідеологічні апарати.
- А. Грамші: гегемонія, моральне керівництво, артикуляція.
- Політичний аналіз дискурсу Е.Лакло і Ш. Муфф.
- Підхід Н. Феркло: тривимірна модель аналізу (текст, дискурсивна практика, соціальна практика).
- Дискурсивна практика і підтримання соціального порядку. Підхід Т. ван Дейка.
- Дискурсивне виробництво і критика домінування, дискримінації, нерівності.
- Ресурси використання аналізу дискурсу в політико-психологічному дослідженні.
«ПСИХОЛОГІЯ ПОЛІТИЧНОЇ КОМУНІКАЦІЇ»
- Основні структурні та процесуальні характеристики політичної комунікації.
- Знакові системи політичної комунікації.
- Символ, міф і наратив у політичній комунікації.
- Семіотичні моделі політичної комунікації.
- Міфологічні моделі політичної комунікації.
- Прикладні моделі політичної комунікації.
- Психологічні моделі неманіпулятивного переконуючого впливу.
- Комунікативні ефекти масової і масовидної поведінки.
- PR, GR і лобізм як різновиди політичної комунікації.
- Ключові етапи комунікативної кампанії. Критерії ефективності комунікативної кампанії.
«Психологія масових комунікацій»
- Масова комунікація як соціально-психологічне явище
- Соціально-психологічні функції масової комунікації
- Психологічна характеристика рівнів масового комунікаційного процессу
- Психологічні особливості впливу різних засобів масової комунікації
- Особливості впливу засобів масової комунікації на масову свідомість і поведінку
- Проблема суб’єктів і об’єктів масової комунікації
- Проблема індивідуального і колективного в масовій комунікації
- Політико-психологічний потенціал масової комунікації
- Психологія творення іміджу засобами масової комунікації
- Психологічні засади реклами і маркетингу в масовій комунікації
«ПРОФІЛАКТИКА ПСИХОПАТОЛОГІЇ В МЕДІА»
- Психоедукація і проблеми пси-феномену як представленого в медіа образу психології і психопатології.
- Вплив медіа як тригер психопатологізації- складова інформаційних психологічних операцій.
- Симптом, синдром, діагноз у визначенні психічної патології та відмінність висвітлення психічних хворобу медіа.
- Перші спроби висвітлення психічних хвороб (дисоціативний розлад) у медіа на прикладі аналізу фільму Psycho, 1960 (Псих): основні помилки і вплив на аудиторію.
- Висвітлення в медіа незворотніх психічних розладів (деменція) і форми психоедукаціїна прикладі аналізу біографічного фільму Iris, 2001 (Айріс).
- Висвітлення в медіа клінічних психічних розладів (шизофрренія) і форми психоедукації на прикладі аналізу біографічного фільму A BeautifulMind, 2001 (Ігри розуму).
- Висвітлення в медіа афективних розладів (нав’язливі, фобії, депресія, біполярні) і форми психоедукації на прикладі аналізу біографічного фільму TheAviator, 2004 (Авіатор).
- Висвітлення в медіа посттравматичних розладів і психоедукація на прикладі аналізу фільму AmericanSniper, 2014 (Американський снайпер).
- Індуктивний ефект висвітлення в медіа випадків суїциду і чинники його зменшення на прикладі акту саморегуляції медіаіндустрії в Україні як форми профілактики негативних впливів на вразливу аудиторію.
- Висвітлення в медіа психопатологій і проблема стигматизації. Світові кампанії протидії стигматизації психічно хворих (на прикладі кампанії Всесвітньої асоціації психіатрів «Мережа відкриті двері» проти стигматизації шизофренії 1996).
«ПСИХОЛОГІЧНА АНТРОПОЛОГІЯ»
- Психологічна антропологія в системі соціогуманітарних наук.
- Ідеї Ф. Боаса. К. Віслер і спроба протиставлення психології та етнології.
- Американська історична школа. Р. Бенедикт: вчення про етос культури.
- Концепція основної особистісної структури А. Кардінер. К. Дюбуа і поняття «модальної особистості».
- Крос-культурна антропологія. Дослідження національного характеру.
- «Колективні уявлення» і «соціальні факти» Е. Дюркгейма.
- Міфологічне мислення в сучасному суспільстві.
- Гіпотеза інтеріоризації культури Л. С. Вигодського.
- Психоаналіз в психологічній антропології.
- Змінені стани свідомості і компенсаторна функція сучасної культури.
«Психологічна публікація в іноземних журналах»
- Класифікація іноземних журналів психологічного спрямування.
- Журнали, що індексуються в наукометричній базі Scopus.
- Журнали, що індексуються в наукометричній базі Web of Science.
- Хижацькі журнали та інші небезпеки на шляху перших публікацій.
- Open access journal system як ресурс і навчальне середовище.
- Clarivate Analitics як сервіс перевірки статусу журналу.
- Сервіси для авторів на сайтах міжнародних видавництв (SAGE,Wiley та ін.).
- Видавничі сервіси розширеного пошуку журналів для публікації за темою дисертаційного дослідження.
- Роль редакційної політики журналу для оцінки імовірності опублікуватися в ньому.
- Публікаційна стратегія і міжособова комунікація як чинники публікації в іноземних журналах.
«НАУКОВІ ШКОЛИ ТА ТЕОРІЇ В СУЧАСНІЙ ПСИХОЛОГІЇ»
- Логіко-раціональний, особистісно-психологічний, соціально психологічний аспекти діяльність наукової школи
- Наукові теорії: поняття, рівні, функції, рівні, види.
- Описова, пояснювальна, прогностична, комунікативна функції наукової теорії
- Наукові школи в психології в історичному контексті.
- Еволюція парадигм і наукових шкіл в психології.
- Характеристика основних сучасних вітчизняних наукових шкіл.
- Структура психологічних теорії . Критерії оцінювання психологічних теорій.
- Еволюція напрямів і шкіл, періоди кризи психологічної науки та їх відображення в області теорії і практики
- Посилення ролі прикладної та практичної психології в сучасних напрямках психології
- Тенденція до інтеграції психології з іншими науками і напрямками.
«СОЦІАЛЬНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ЗДОРОВ’Я»
- Психологія здоров’я, її призначення, мета та завдання. Соціально-психологічна обумовленість здоров’я.
- Характеристика основних підходів до проблеми здоров’я: різноманітність його розуміння та визначення.
- Основні характеристики соціокультурних еталонів здоров’я.
- Здоров’я особистості як сукупність потенціалів.
- Поняття ставлення до здоров’я та характеристика його компонентів.
- Спосіб життя і здоров’я. Визначення способу життя.Поняття здорового способу життя.
- Сутність та структура професійного здоров’я особистості.
- Професійний стрес, поняття про синдром емоційного вигорання, причини його виникнення та шляхи попередження.
- Здоров’язберігаюча компетентність та її формування в процесі набуття освіти.
- Формування життєвих навичок, що сприяють психічному, соціальному та духовному здоров’ю.
«питання Практичнооріентованого спрямування»
- Охарактеризуйте основне коло феноменів, для пояснення яких створювалася теоретична модель Вашого дисертаційного дослідження.
- Висвітліть основні положення базової теорії у Вашому дисертаційному дослідженні та розв’язувані нею проблеми.
- Висвітліть теоретичні передумови і вихідні припущення базової теорії у Вашому дослідженні.
- Розкрийте особливості формування вибіркових сукупностей у Вашому дослідженні.
- Охарактеризуйте етапи та логічний апарат Вашого дисертаційного дослідження
- Структура, особливості наукового знання та ідеали пізнавальної діяльності, на які Ви орієнтувалися у Вашому дисертаційному дослідженні.
- Охарактеризуйте основні загрози внутрішньої валідності, що існують у Вашому дисертаційному дослідженні, та основні процедури їхнього контролю.
- Охарактеризуйте основні загрози зовнішньої валідності, що існують у Вашому дисертаційному дослідженні, та основні процедури їхнього контролю.
- Висвітліть основні процедури забезпечення надійності та валідності вимірювань, що слугували еспіричною базою вашого дослідження.
- Висвітліть сутність методологічних орієнтирів розвитку наукового знання, яких Ви дотримувалися у Вашому дисертаційному дослідженні
- Розкрийте принципи організації наукового дослідження, яких Ви дотримувалися і у Вашому дисертаційному дослідженні
- Висвітліть ціннісні орієнтири, яких Ви дотримувалися у Вашому дисертаційному дослідженні.
- Опишіть базову дослідницьку стратегію Вашого дослідження , її структуру та функції.
- Висвітліть критерії оцінки якості наукового дослідження, яким Ви користувалися при самооцінюванні Вашого дисертаційного дослідження.
- Охарактеризуйте теоретичні методи дослідження і техніку їхнього застосування у Вашому дисертаційному дослідженні
- Охарактеризуйте емпіричні методи дослідження і техніку їхнього застосування у Вашому дисертаційному дослідженні
- Висвітліть основні методичні розробки, які Вамі здійснені під час дослідження.
- Охарактеризуйте основні методи інтерпретації та представлення результатів у Вашому дисертаційному дослідженні , а також техніку їхнього застосування
- Висвітліть інновації в області розробки методів дослідницької діяльності, які реалізувалися у Вашому дисертаційному дослідженні.
- Зміст академічної доброчесності та її соціальне призначення.
- Фундаментальні цінності академічної доброчесності. Види порушень академічної доброчесності.
- «Інтелектуальна власність», міжнародне й національне законодавство, що регулює відносини з питань інтелектуальної власності.
- Особливості роботи з інформаційними джерелами різних типів. Цитування та покликання в науковому тексті
- Наукове мовлення. Специфіка та форми наукового стилю. Мовні засоби.
- Сучасне поняття академічної грамотності: операційна, культурна, критична грамотність.