Як зупинити інфікування ненавистю?

Світлана Чуніхіна, к. психол. наук, старший науковий співробітник Інститут Соціальної та Політичної Психології НАПН України

В суспільстві відчутно зростає емоційна напруга та загострюються конфлікти, пов’язані із запобіжними заходами щодо COVID-19. Серед останніх тривожних сигналів, які свідчать про емоційне неблагополуччя суспільства – ситуація на Буковині та повернення українських громадян з країн Азії.

В чому тут небезпека?
1. Люди легко підхоплюють один від одного негативні емоції, які вражають спільноту швидше лісової пожежі.
2. Поширюючись, емоції стають потужнішими і менш контрольованими.
3. Такі емоції легко змінюють свій об’єкт: будь-яка людина чи група людей може потрапити у приціл колективної ненависті та гніву.
4. Ненависть, яку люди відчувають разом один з одним сприймається як “праведна”, тобто така, що дає дозвіл на будь-які деструктивні дії і вивільняє людей з-під персональної відповідальності та почуття провини.

Наразі ми бачимо тривожні ознаки суспільного розколу на тих, хто станом на початок карантину знаходився в Україні і тих, хто змушений екстрено повертатися з-за кордону (у тому числі, з екзотичних відпусток). Цей розкол активно роздмухується ЗМІ. Гірше того, він підживлюється не завжди адекватними діями і заявами лідерів.
Більшість публічних звернень і дій Президента України, очільників міністерств та інших посадових осіб містять в себе повідомлення, які психологічно кваліфікуються як “подвійне послання”: тобто на словах людей закликають до єднання і солідарності, а на практиці застосовують різні підходи і ставлення до різних груп і категорій громадян. У кращому випадку це відбувається через брак досвіду і розгубленість перед лицем всеохопної кризи. У гіршому випадку це робиться з наміром (свідомим або підсвідомим) відвести суспільне незадоволення від влади шляхом його переспрямування на інший об’єкт – поганих громадян, які приїхали з-за кордону, або поганих громадян, які виявляють відсутність гостинності.

Щоб повернути суспільне емоційне життя у конструктивне і контрольоване річище, варто дотримуватися трьох ключових принципів.

  1. В усіх офіційних повідомленнях щодо епідемії COVID-19 варто безумовно і недвозначно дотримуватися риторики солідарності, єднання і взаємопідтримки. Метою є створення у громадян відчуття захищеності і довіри через розуміння, що солідарність є більш надійним запобіжником особистої та колективної катастрофи, ніж егоїзм і помста.
  2. Відчуття солідарності легше актуалізується на підставі розуміння спільної ідентичності, приналежності громадян до єдиної спільноти. Деніел Шапіро стверджує, що політика ідентичності в умовах кризи має спиратися на п’ять опор:
    – спільні переконання
    – спільні ритуали
    – відчуття відданості до близьких
    – спільні цінності
    – спільний емоційно насичений досвід
    Тут конче потрібно відмовитися від штампів і поверхневого бачення “спільного” як “загальнолюдського” (“усі люблять олів’є”) і підійти до завдання творчо і глибоко. Головна вимога – ідентичність має бути позитивною і до певної міри унікальною. Зрештою, українці зберегли свою єдність попри війну та гостру конфронтацію різних її інтерпретацій. Невже ми дамо це легко знищити якомусь крихітному вірусу?
  3. Просувати риторику солідарності на основі позитивної ідентичності необхідно на усіх рівнях – від села до держави в цілому. Вирішальне значення тут матиме психологічна грамотність лідерів, які несуть відповідальність за благополуччя своїх спільнот. Психологи з усієї країни охоче підключаться до цієї місії. Багато хто це вже робить – на волонтерських засадах. Але прийшов час зробити централізовано і системно.

Кожен з нас сьогодні робить цей вибір між розколом і солідарністю, між егоїзмом і взаємопоміччю. Цей вибір не можна зробити раз і назавжди, а тільки день за днем кожен день.

Залишаємось удома. Залишаємось у спокої. Залишаємось людьми.